Zanim wynaleziono sygnał telewizyjny i telewizję, najpopularniejszym przekaźnikiem informacji było radio. Odbiorniki ustawione w różnych budynkach, w różnych pomieszczeniach, odbierające sygnały z pobliskich stacji, informujące o aktualnych wydarzeniach o wiele szybciej niż pras. Czasem odtwarzające swoim słuchaczom muzykę, czasem dyskutujące na ważne tematy. Tajemnicze głosy, skryte za niepozornie wyglądającą skrzynką, bez twarzy.
Jak ważnym historycznie momentem, było wynalezienie telewizora?
W świecie, który zawsze stawia na rozwój i postęp, który zawsze chce ulepszać i rewolucjonizować, tylko kwestią czasu pozostawało, kiedy taki ograniczony jedynie do słyszanego głosu przekaz przestanie mu wystarczać. Pierwsze transmisje telewizyjne miały miejsce już w latach dwudziestych, dwudziestego wieku. Swój szczyt popularności telewizja osiągnęła jednak dopiero po Drugiej Wojnie Światowej. Ludzie odkryli zalety małego okna na świat, łączącego ze sobą aktualność wiadomości mówionych w radiu, razem z wizualizacją, początkowo czarno-białą, a dopiero w późniejszych latach kolorową.
Jak świat się zmienił, z pomocą telewizora?
Razem ze wzrostem popularności, telewizor stał się nagle źródłem rozrywki, źródłem informacji, a nawet sposobem na robienie zakupów. Zabijał nudę, oferował nowe tematy do rozmów w towarzystwie, ale co ważniejsze, wywołał rewolucję w kilku aspektach biznesowych. Zwłaszcza działy marketingowe i reklamowe, stanęły przed zupełnie nowym wyzwaniem, zupełnie nowym rynkiem dla swoich usług. Możliwość tworzenia reklamy telewizyjnej rozbudziła nie tylko wyobraźnię do pracy, ale także dawała szansę rozwoju.
Podobnie sytuacja wyglądała w przemyśle filmowym, gotowym na rozszerzenie swojej oferty nagrywania filmów kinowych, o krótsze formy, dostosowane do telewizyjnych odbiorników. Zmiany te wygenerowały wiele szans dla ambitnych osób, pragnących sprawdzić swoje siły w opowiadaniu historii za pośrednictwem odbiornika, stojącego w coraz większej ilości salonów. Telewizja miała też nieopisane znaczenie jako dostawca najświeższych informacji z kraju i świata.
Wiadomości opatrzone wizualnym reportażem są bardziej wiarygodne niż te przedstawione w radiu czy drukowane, jako krzykliwe tytuły w gazetach. Przedstawiały inny obraz świata, zachęcając do odwiedzenia go, wyrwania się z miejsca zamieszkania. Ponadto, reklamy emitowane za pośrednictwem telewizji bardziej oddziaływały na wyobraźnię oglądającego, w tamtym momencie bardziej podatnego na sugestie, częściej kończącego z prezentowanym produktem w dłoni.
Z mniej pozytywnych aspektów pojawienia się wynalazku, jakim był telewizor, na pewno wyliczyć można uzależnienie od jego oglądania. Całe rodziny są w stanie spędzać przed jego ekranem całe godziny, zamiast spędzać czas w inny sposób, na dyskusji, czy innym sposobie zacieśniania więzi. Chociaż różne rady etyki zawzięcie z tym walczą, zdarza się też, że reklama okazuje się rażąco zatajać fakty, lub z użyciem technik manipulacji przekonać do swojego produktu bardzo podatne na sugestie osoby.
Telewizja publiczna bywa też podległa dominującej partii politycznej, co sprawia, że przekazy stają się nierzetelne, wyjęte z kontekstu, a czasem wręcz dochodzi do publikacji fałszywych informacji.
[…] Wynalezienie telewizora było jednym z najważniejszych wydarzeń w historii mediów. Od momentu, gdy pierwszy telewizor został wynaleziony w latach 20. XX wieku, jego wpływ na kulturę i społeczeństwo był ogromny. […]